Recensies

Recensie Hartsteen

De Standaard der Letteren

Recensie Leesgoed

Recensie leesgoed

Aarschotse kunstenaars

Aarschotse kunstenaars

Storytelling

http://www.storytelling.be

 

We willen zoveel vertellen, maar onthouden mensen ook wat we zeggen? Waarom vertellen we? Aan wie vertellen we? Hoe kun je een boodschap kort maar krachtig verpakken zodat de inhoud bijblijft? Hoe zit een goed verhaal in elkaar en hoe word je een goede verteller? In Storytelling geeft Ina Vandewijer op al die vragen een antwoord.

Ga op zoek naar jouw eigen verhaal, ontdek je eigen vertelstijl of leer hoe je verhalen kan gebruiken in de bedrijfswereld. Met de vele praktische tips en oefeningen word je bovendien zelf opgeleid tot een rasechte verteller. Want verhalen vertellen, dat kan iedereen…

Ina Vandewijer weet waarover ze schrijft. Als bekroond auteur heeft ze haar sporen al ruimschoots verdiend met het vertellen van verhalen voor jong en oud. Ze schrijft boeken, scenario’s, gedichten en kortverhalen. Daarnaast organiseert ze ook workshops rond storytelling.

 

ISBN nummer : 9789079806034

Sleutels voor een schatkist vol verhalen

Recensie Absoluut geweldig

Redactie Vlabin-VBC

Voor deze bloemlezing selecteerde Ina Vandewijer gedichten over vrouwen, die ook door vrouwen geschreven zijn. De keuze overschrijdt de grenzen van tijd en ruimte: we zien zowel Hadewijch als Eva Gerlach, en zowel Emily Dickinson als Anna Achmatova. De meeste namen zijn wel afkomstig uit Vlaanderen en Nederland, met de nadruk op bekende dichteressen, zoals Judith Herzberg, Joke van Leeuwen, Maria Vasalis en Anna Enquist. Onderaan de gedichten vind je telkens bibliografische informatie, achteraan volgt een auteurslijst. In de inleiding licht Vandewijer haar verdeling in hoofdstukken toe: ze heeft zich laten leiden door de vrouwelijke ‘archetypes’ Aphrodyte, Puella Aeterna, Artemis, Persephone, Athena, Psyche, Demeter, Hera, Hestia en Kassandra. Bij elk hoofdstuk wordt eerst ingegaan op de oorsprong van deze mythische vrouwen, en hoe ze vandaag de dag nog steeds herkenbaar zouden zijn in vrouwelijke gedragspatronen. Elk hoofdstuk is geïllustreerd door een andere illustrator: Paul Verrept, Gerda Dendooven, Frow Steeman. Een eigenzinnige bloemlezing. Duidelijke druk.

© NBD Biblion

Recensies Witte Pijn

Tim is een halfbloed Inuit, een 'eskimo' uit het hoge Noorden van Canada. Hij woont in Montreal en heeft al het comfort van de moderne grootstad. Af en toe krijgt hij bezoek van zijn zonderlinge Inuit grootvader. Zeer tegen zijn zin vertrekt Tim vervolgens naar Nunavut, het witte land van zijn moeder en zijn grootvader. Tim (of Imenak, zoals zij hem noemen) is opgegroeid ver weg van de onherbergzame sneeuwvlakten en observeert nu met verbazing de gebruiken van de Inuit: op zeehonden jagen, neuzen neuzen, iglo's bouwen, vet slurpen en altijd maar verhalen vertellen... . In de sneeuwstormen en de kou raakt Tim onder de indruk van deze totaal andere wereld en van het overlevingstalent van zijn grootvader. Zonder veel woorden groeit er een band tussen grootvader en kleinzoon. In een mooi parallelverhaal schetst Vandewijer een even intrigerend familieverhaal: dat van de eerste levensdagen van een pas geboren ijsbeer. Ondanks de lage temperaturen is Witte pijn een warm verhaal. Over de verbondenheid met familie en natuur.

Merg en Bloed

Anana zou niet mogen blijven leven. Bij haar geboorte heerst er hongersnood bij de Inuit en dan worden pasgeboren meisjes gedood. Haar moeder doorbreekt dit taboe en sluit daarmee Anana uit uit hun levensgemeenschap. Zij leert Anana echter te overleven. Zij trekken weg uit hun clan en langzamerhand ontdekt ook Anana’s vader haar kunnen en bijzondere kennis. Anana groeit uit tot een sjamaan. Maar zij leeft haar eigen leven en trekt alleen verder.

 

De schrijfster neemt de lezer mee naar de voor ons totaal ongekende en harde wereld van de Inuit. Er zijn geen herkenningspunten met onze wereld en dat maakt het inleven in het verhaal zeker niet gemakkelijk. De keiharde wereld waarin Anana opgroeit, maakt haar eveneens keihard en heel in zichzelf gekeerd. Zij creëert haar eigen wereld die ze verbindt met die van de godin Nuliajuk.

De gebruikte taal en stijl is zeer bijzonder en niet voor iedere lezer even gemakkelijk om te lezen. Het vraagt moeite en inspanning om deze bijzondere stijl te leren smaken en aanvoelen. Als de lezer deze moeite doet, ontdekt hij/zij een heel bijzonder moedig meisje in een zeer harde wereld.

Recensie De Piratenkoningin

De bard Comrac vertelt het verhaal van Grainne O’Maille: hoe ze als jong meisje op avontuur uit is en op een dag een mysterieuze vrouw ontmoet die haar vijf stenen geeft met vreemde runentekens; die tijdens een dobbelspel zichzelf inzet en verliest; die op de schepen van haar vader naar Portugal trekt en het leven op zee leert kennen; die stormen trotseert en overeind blijft in een keiharde mannenwereld en altijd trouw blijft aan haar land, haar volk, haar familie. De vreemde stenen bepalen haar lot.

Een historisch gegeven over een belangrijke vrouw uit de Ierse geschiedenis wordt door de auteur verteld door de mond van de bard, de liedjeszanger-verteller. Op verscheidene momenten wordt de poëtische tekst van de bard ingevoegd, niet bij elk hoofdstuk, maar wel op belangrijke gebeurtenissen uit haar leven.

De auteur gebruikt dikwijls korte, afgebroken zinnen die een speciale sfeer scheppen; zinnen die er staan voor de sfeer en minder voor het verhaal. Het verhaal zelf verloopt chronologisch maar met sprongen; zoals een film die af en toe versneld wordt doorgespoeld.

Recensie Hartsteen

Het vikingmeisje Freya is de dochter van Jarl Thorolf en zieneres Frigga. Ze woont in een dorp aan de kust en hebben inlanders die als slaven voor hen werken. Op de Vogelrots komt Freya de Frankische jongen Thiry tegen. Hoewel hun leefwerelden erg verschillen, waarderen ze elkaar. Bij een grote Vikingbijeenkomst in het dorp verspreidt zich een heel explosief gerucht: vikingkoning Rollo zou zich laten dopen.

Dit verhaal laat zich niet gemakkelijk lezen. Hoewel het geen lang verhaal is, vraagt het de nodige aandacht en doorzettingsvermogen om zich in het verhaal thuis te voelen. De leefwereld van de Vikingen is erg verschillend van de hedendaagse. Het gegeven echter is universeel en overdraagbaar naar onze tijd. De lezer moet dan wel de inspanning leveren om doorheen dit mysterieuze vikingmeisje met haar bijzondere gave en de vikingen met hun goden en hun verhalen de boodschap te ontdekken.

Inhoud syndiceren

Website door Emilie Govaerts

Comments